Ny sekundstrid väntar i Rally Sweden
Obesegrade i Värmlandsskogarna ställer Volkswagen upp i Rally Sweden (11-14 februari) med gott självförtroende. Trefaldiga världsmästarna Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), som vunnit rally två gånger, startar ännu en gång som ledare i mästerskapet. Deras svåraste konkurrenter blir troligen teamkollegorna Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) och Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN).
Alla tre paren kämpade om segern förra året men det var Ogier och Ingrassia som avgjorde till sin fördel på de sista metrarna i en dramatisk final.
Rally Sweden är särskilt viktigt för Volkswagen. Första segern för Polo R WRC år 2013 var inledningen på en framgångssaga utan motstycke. Den fortsätter än i dag med 35 segrar på 40 rallyn. Efter det rallyt har topplaceringarna i förar- och kartläsarmästerskapen alltid innehafts av ett par från Volkswagen.
− Vi kommer förmodligen alltid att resa till Rally Sweden med en känsla av stolthet och förväntningar, säger Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport.
− Ingen i teamet kan glömma scenerna efter vår första vinst i World Rally Championship. De senaste tre åren har vi upplevt fantastiska rallyn i Sverige med segrar för Ogier och Jari-Matti Latvala och även några speciella ögonblick för Andreas Mikkelsen. Till exempel hans första pallplats och hur nära han var att ta sin första seger för tolv månader sedan.
− Fansen kommer att fortsätta att prata om förra årets drama, om inte det kommande rallyt blir ännu mer spännande än 2015, fortsätter Capito.
Dramatisk avslutning
2015 års rally blev historiskt som det tätaste i modern tid. 4,6 sekunder eller 162,84 meter skiljde de tre ledarbilarna åt när de gav sig ut på avslutande Power Stage. Det blir inte mycket mer spännande än så. De sista 15,8 kilometrarna av totalt 308 km skulle avgöra vem som skulle stå på vilken plats på pallen. Sébastien Ogier började med att sätta snabbaste tid vilket garanterade att en Volkswagen skulle vinna. Men sista man på sträckan, Andreas Mikkelsen hade fortfarande segern inom räckhåll − ända tills han fick en liten sladd och snurrade runt. Där försvann hoppet om den första segern för honom. Det hindrade honom dock inte för att kämpa om en plats på pallen. Det tog Mikkelsen/Fløene cirka 40 sekunder att komma upp på banan och de fortsatte för att sluta på tredje plats.
Det är inte ovanligt att delar av sekunder kan vara avgörande i Rally Sweden, som nu senast 2015. Därför har fansen markerat 2016 års Rally Sweden i sina kalendrar sedan en lång tid tillbaka. Det har också Andreas Mikkelsen gjort som siktar på seger i sitt hemmarally med nya kartläsaren Anders Jæger.
I Sverige och Norge
Rally Sweden som går i Värmland och Dalarna, plus en dag i Norge, är det enda rallyt i WRC-kalendern som körs i två länder. Dessutom korsar specialsträckan "Röjden" gränsen mellan Norge och Sverige. Det gör Rally Sweden till något av ett hemmarally för Mikkelsen och Jæger.
På grund av det varma vädret kommer vissa sträckor att strykas i år, dessa är Shakedown, Karlstad SSS 1 (öppningsceremonin och showen kommer dock att genomföras som planerat), SS Kirkenaer och SS Hagfors Sprint. För att minimera antalet bilar som kör på vägarna kommer även Rally Sweden Historic att ställas in.
En av de sträckor som körs som planerat är den ikoniska sträckan "Vargåsen" med sitt spektakulära hopp på över 40 meter vid "Colin’s Crest". De längsta hoppen här belönas med "Colin’s Crest Award- trofén" uppkallad efter den alltid lika våghalsige Colin McRae.
Obesegrade i Sverige
Det finns några rallyn där Volkswagen är obesegrade med Polo R WRC och Rally Sweden är ett av dem. Volkswagens WRC-bil vann redan sitt andra rally 2013 med Sébastien Ogier/Julien Ingrassia. De fortsatte att ta “Nordic Grand Slam” genom att vinna i Finland − första gången en icke-nordbo lyckats med det. Ogier/Ingrassia stod åter överst på pallen i Sverige 2015. Mellan dessa två segrar återfinns Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila som vann för Volkswagen 2014.
Michelin-däcken som används i Rally Sweden är speciella. De är smalare än grus- eller asfaltdäck, bara 195 mm. De är också försedda med 384 dubbar som skruvats in 13,5 mm i däcket och som sticker ut 6,5 mm. Maximalt 24 stycken sådana "Sweden spikes"-däck får användas under rallyt. Det är inget problem under idealiska förutsättningar med mycket snö och is, som förra året. Men om de tävlande möts av ett så tunt lager snö och is att gruset kommer fram blir dubbdäcken en värdefull tillgång som måste hanteras varsamt.
Citat inför Rally Sweden
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
− Det är så klart fantastiskt att resa till Sverige efter en drömstart på säsongen och med 28 poäng i bagaget. Förhållandena här är unika och olika allt annat i rallyvärlden. Tack vare de speciella dubbdäcken har vi perfekt väggrepp på is och snö och kan placera bilen exakt i hög fart. Jag förväntar mig ett tätt Rally Sweden. Förra året var det en tuff kamp med de nordiska förarna. Det är dem man måste slå i Sverige.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
− Rally Sweden är som ett hemmarally för mig. Jag älskar att köra på snö. Det är ingen tvekan om att det är svårare att åka till Sverige utan poäng än det skulle ha varit efter ett bra resultat i Monte Carlo. Men det är inget att göra åt nu. Det positiva är att jag nu får en bättre startplacering. En bra startplacering betyder mycket bättre förhållanden och man behöver inte ta så stora risker. Jag måste utnyttja det för att komma tillbaka i striden om titeln. Men det är också klart att jag har två teamkompisar, Sébastien Ogier och Andreas Mikkelsen, som inte bara visat att de är kapabla att vinna i Sverige, utan också är mycket motiverade. För att inte tala om konkurrenterna från övriga team.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
− För det första, jag åker inte till Sverige för att bli tvåa. Det är mitt hemmarally eftersom delar av sträckan går i mitt hemland Norge. Många av mina vänner och hela min familj kommer att vara där, och det har alltid varit min dröm att vinna där. Jag var så jäkla nära förra året. Jag hade segern i min hand men förlorade till slut på de sista metrarna. Förhållandena i Rally Sweden är extrema. Vi kör med 6,5 mm långa "Sweden spikes" som ger ett enormt grepp. Dessutom kan man ta stöd mot snövallarna på båda sidor om vägen för att behålla farten. Det betyder att man verkligen kan gasa på utan att ta för stora risker. Vi har börjat säsongen bra och jag kommer att göra allt jag kan för att vinna i Sverige för första gången.
Visste du att...
..."Sweden spikes" ger bättre grepp på is och snö än grusdäck gör på typiska grusvägar? I Argentina accelererar man i snitt från 0-100 km/tim på 124,87 meter. I Sverige är motsvarande siffra bara 107,32 meter.
... sedan 1950 har Rally Sweden ingått i världsmästerskapet alla år utom tre? 1974 slopades det på grund av energikrisen. 1990 var vädret för milt för att man skulle kunna köra rallyt. Som en följd av FIA:s rotationssystem kördes inte Rally Sweden som en del av världsmästerskapet 2009.
... det längsta hoppet över det legendariska "Colin’s Crest" gjordes 2015 av Thierry Neuville (Hyundai), det blev 44 meter långt. Den näst längsta flygturen den här lördagen i februari 2015 gjorde Andreas Mikkelsen, 41 meter. Rally Swedens organisatörer sätter upp ett pris för det längsta, och därmed modigaste hoppet, för att hedra den orädde, legendariske Colin McRae.
Mer information om Rally Sweden finns på www.rallysweden.se
FIA World Rally Championship (WRC), ställningen efter 1 av 14 deltävlingar
Förarmästerskapet
Sébastien Ogier, Volkswagen, 28 poäng
Andreas Mikkelsen, Volkswagen, 19
Thierry Neuville, Hyundai,15
Mads Østberg, Citroën, 12
Stéphane Lefebvre, Citroën, 10
Dani Sordo, Hyundai, 10
Ott Tänak, Ford, 6
Elfyn Evans, Ford, 4
Esapekka Lappi, Skoda, 2
Armin Kremer, Skoda, 1
Konstruktörsmästerskapet
Skrivet den 2016-02-10